ბათუმის ნავსადგურის საქმეთა წარმომადგენლობა საარქივო დოკუმენტებში(1896-1913 წლები)
DOI:
https://doi.org/10.52340/PUTK.2233-3541.2025.27.06საკვანძო სიტყვები:
ბათუმი, ნავსადგური, პორტი, წარმომადგენლობა, მილსადენიანოტაცია
ბათუმის საზღვაო ნავსადგური წარმოადგენს მაღალტექნოლოგიურ ნავსაყუდელს, პორტს, რომელიც აღჭურვილია თანამედროვე საკონტეინერო თუ საბორნე აღჭურვილობით. იგი ერთ-ერთი უძველესი პორტია შავიზღვისპირეთში, რომლის საწყისები უკავშიდრება რომის იმპერიის პერიოდს, ადრიანე მესამის მმართველობის ხანას. ბუნებრივ ღრმაწყლიან უბეში მდებარეობა, დიდტონაჟიანი გემების მიღების და არხის გარეშე პორტში შესვლის შესაძლებლობა (რაც ათავის- უფლებს გემმფლობელს დამატებითი გადასახადისაგან), სანაპიროდან დაცულობა და სხვა ფაქტორები ბათუმის პორტს სხვა პორტებთან შედარებით ანიჭებდა გეოსტრატეგიულ და ბუნებრივ უპირატესობას. ბათუმის საპორტო ქალაქად ქცევა ბევრად განსაზღვრა ბაქოს ნავთობის ტრანსპორტირების აუცილებლობამ. XIX საუკუნის 80-იან წლებამდე ბათუმის პორტში შედიოდა მცირე წყალწყვის გემები. რუსეთის იმპერიის მიერ ბათუმის დაპყრობის შემდეგ (1878 წ.) ქალაქი განვითარდა. ეტაპობრივად უმჯობესდებოდა ქალაქისა და ნავსადგურის ინფრასტრუქტურა. იმჟამინდელ მსოფლიოში ბაქო-ბათუმის, როგორც ერთ-ერთი პირველი მილსადენის მშენებლობამ და ამოქმედებამ კიდევ უფრო დააჩქარა პორტის განვითარება.პორტის განვითარებისათვის მნიშვნელოვან ღონისძიებებს ატარებდა ბათუმის ნავსადგურის საქმეთა წარმომადგენლობა. აჭარის საარქივო სამმართველოს ცენ- ტრალური სახელმწიფო არქივის ,,ბათუმის ნავსადგურის საქმეთა წარმომადგენლობის” ფონდში (ფონდი ი-17) დაცულია მრავალმხრივ საყურადღებო დოკუმენ- ტები ნავსადგურის განვითარებისათვის ამ სტრუქტურის საქმიანობის შესახებ. სტატიის მიზანია, ახალი საარქივო დოკუმენტების სამეცნიერო ბრუნვაში შემოტანით, მკითხველს მიაწოდოს ინფორმაცია ბათუმის ნავსადგურის საქმეთა წარ- მომადგენლობის საქმიანობის შესახებ 1896-1913 წლებში. საარქივო დოკუმენტების ანალიზი საშუალებას მოგვცემს გავითვალისწინოთ ნავსადგურის საქმეთა წარმომადგენლობის საქმიანობის როგორც ეკონომიკური, ასევე სოციალური ასპექტები.
წყაროები
Gogolashvili 2014: Gogolashvili O. "Nikolos Lander". New and Recent History Issues №15. Tbilisi, 2014;
Nakashidze 2016: Nakashidze N. Measures to Improve the Management of Georgian Maritime Transport. Tbilisi, 2016;
Georgian 1977: Georgian Soviet Encyclopedia, Vol. 2, Tbilisi, 1977
Archival sources:
Central State Archives of Archives Administration of Ajara, fund E-17, description 1, case
1, paper 2, 13, 21, 45-46;
csaaaa, fund E-79, description 1, case 2, paper 1;
csaaaa, fund E-79, description 1, case 8, paper 2-3;
csaaaa, fund E-79, description 1, case 3, paper 6, 94, 95, 104, 138, 147;
csaaaa, fund E-79, description 1, case 4, paper 33-38, 20-32;
csaaaa, fund E-79, description 1, case 5, paper 2, 24;
csaaaa, fund E-79, description 1, case 7, paper 4, 22-33;
csaaaa, fund E-79, description 1, case 8, paper 62, 92, 308.
Georgian. Georgian Soviet Encyclopedia, vol. 2, Tbilisi, 1977.
Internet source:
Batumi Sea Port. (2025, October 6). In Wikipedia.
ჩამოტვირთვები
გამოქვეყნებული
გამოცემა
სექცია
ლიცენზია
საავტორო უფლებები (c) 2025 ARCHEION

ეს ნამუშევარი ლიცენზირებულია Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 საერთაშორისო ლიცენზიით .
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.


.webp)

